Znakowanie RFID – w obszarze sprzedaży produktów detalicznych

17 gru 2021 - Dariusz J. Kawecki

Technologia automatycznej identyfikacji produktów przy wykorzystaniu fal radiowych (RFID) coraz śmielej wchodzi w nasze codzienne życie. Jeszcze nie dawno była widywana głównie w procesach produkcyjnych lub transportowych i logistycznych. Obecnie coraz częściej może na nią natrafić również zwyczajny klient w sklepie. Etisoft wdrożył znakowanie RFID u jednego z naszych klientów – przeczytaj jak to zrobiliśmy.

Większość przedsiębiorców na rynku zdaje już sobie sprawę z tego jakie korzyści niesie za sobą wdrożenie tej technologii. Zastąpienie standardowych etykiet z kodami kreskowymi przez rozwiązania RFID pozwala nie tylko na wielokrotne przyśpieszenie doczasowych procesów, ale również na wdrożenie rozwiązań wcześniej niemożliwych do realizacji w innych sposób. Ale po kolei.

Znakowanie RFID – wdrożenie krok po kroku

Idealną sytuacją wydaje się wdrożenie całego rozwiązania we wszystkich obszarach działania przedsiębiorstwa. Jednak w praktyce najczęściej zaczyna się od realizacji projektów pozwalających rozwiązać najbardziej palące problemy w firmie. Dopiero później zaczyna się dostrzegać kolejne możliwości wykorzystania wprowadzonej technologii. Warto od początku mieć wizję całego potencjalnego wdrożenia lub chociaż świadomość tego, gdzie znakowanie RFID może zostać wykorzystane. Także wizję tego jakie potencjalnie może przynieść korzyści. Pozwoli to na lepsze przygotowanie zarówno infrastruktury, jak i ew. modyfikację procesów uwzględniających potencjalne przyszłe cele firmy.

znakowanie RFID

Znaczniki i infrastruktura

W każdym przypadku na pewno będziemy musieli wybrać sposób oznaczania produktów oraz sposób ich zapisu i odczytu. W przypadku sprzedaży detalicznej idealną sytuacją byłoby gdyby towary trafiały do nas już oznaczone etykietami RFID. Najlepiej też gdyby godnymi z naszymi oczekiwaniami (wymaganiami). Ważne aby wymagania te były precyzyjnie zdefiniowane i opisane. W przypadku dużych sieci sprzedaży skłonienie dostawców do oznaczania towarów etykietami RFID wydaje się być łatwiejsze niż w przypadku mniejszych podmiotów. Jednak i tu wydaje się być konieczne posiadanie drukarek RFID wraz z odpowiednim oprogramowaniem pozwalających na druk własnych oznaczeń.

znakowanie RFIDznakowanie RFID

Gdzie w handlu detalicznym możemy obecnie spotkać rozwiązania RFID?

Weryfikacja kompletności w procesach przyjęć, wydań czy przesunięć jest często jedną z pierwszych opcji wdrażanych przy okazji wprowadzania rozwiązań RFID w wielu przedsiębiorstwach. Możliwość szybkiego odczytu kilkudziesięciu czy nawet kilkuset znaczników z produktów znajdujących się na przejeżdżającej przez bramkę RFID palecie pozwoli na weryfikację jej kompletności, oraz automatyczne przyjęcie/wydanie towarów na magazyn. Dzięki temu unikniemy konieczności rozpakowywania palety już na przyjęciu. Będziemy również mieli pewność, że na magazyn trafiły dokładnie te produkty, które zamówiliśmy.

Inwentaryzacja

Wszyscy doskonale wiemy jak nielubiana jest to czynność angażująca zwykle nie tylko zasoby ludzkie ale również zajmująca sporo czasu. Co więcej, wykonywana raz, czy nawet dwa razy do roku pozwala zwykle jedynie na określenie niedoborów i… spisanie ich na straty. Zazwyczaj nie znamy i nie potrafimy wyjaśnić powodów braków i niezgodności między stanem faktycznym, a stanem z zapisów księgowych. Trudno czasem po kilku miesiącach od zdarzenia znaleźć jego przyczynę.

Co innego, gdy przy użyciu technologii RFID jesteśmy w stanie wykonać taki spis w ciągu kilku, czy kilkudziesięciu minut. Wówczas nie tylko jesteśmy w stanie wyjaśnić powody ewentualnych braków. Również, co jest szczególnie ważne dla potencjalnych klientów, szybko je uzupełnić. Nic bardziej nie denerwuje klientów niż sytuacja kiedy po sprawdzeniu w sklepie internetowym lub po uzyskaniu takiej informacji od sprzedawcy w innym oddziale sklepu, klient jedzie do sklepu, gdzie dany produkt w wybranym przez niego kolorze, rozmiarze powinien  być, a tam jest ale tylko w komputerze ☹

Szybka, czasem automatyczna, inwentaryzacja pozwala nie tylko na wykrycie faktycznych braków. Również na odnalezienie towarów znajdujących się w innych niż spodziewane miejscach.

Wyszukiwanie towarów jest kolejną funkcjonalnością coraz częściej wykorzystywaną przez pracowników firm korzystających z technologii RFID. Źle ułożone, czy najczęściej przeniesione w inne miejsce towary są sytuacją codzienną w większości sklepów. System uporczywie wskazuje, że dana pozycja jest u nas w sklepie. Jednak ani klient, ani sprzedawca nie potrafią jej odnaleźć. I tu z pomocą przychodzi znakowanie RFID pozwalając na stosunkowo łatwe odszukanie zapodzianej gdzieś pozycji. Może to nastąpić zarówno w trakcie wspomnianej wcześniej inwentaryzacji, ale również możemy takie poszukiwania uruchomić korzystając z mobilnych urządzeń.

Wyszukiwanie towarów może być przydatne nie tylko w przypadku „zaginionych” pozycji. Również wtedy gdy chcemy np. odnaleźć pozycje ze zbliżającym się upływającym terminem przydatności do spożycia.

Obsługa sprzedaży

Samoobsługowe kasy na stałe zagościły już w naszych sklepach. W większości przypadków są one jednak oparte o skanowanie kodów paskowych umieszczonych na produktach. Trwa to nie tylko długo ale i w przypadku gorszej jakości kodów powoduje problemy z wprowadzeniem towaru na listę zakupów. Na szczęście i tu omawiania technologia pozwala na znaczne przyśpieszenie i zautomatyzowanie finalizacji zakupu. Odwiedzający punkty sprzedaży jednej z większych sieci sklepów sportowych już zapewne przywykli do nowego sposobu robienia zakupów. Kupowane produkty wystarczy umieścić w dedykowanym miejscu. Nie ma wówczas konieczności szukania etykiet i znajdujących się na nich kodów. System sam odczyta wszystkie towary i pozwoli na dokonanie płatności.

Sprawdzanie cen

Powszechnie używane sprawdzarki cen są doskonałym rozwiązaniem. Wszyscy chyba jednak przerabialiśmy kilkukrotnie odwracanie niektórych produktów w celu odnalezienia etykiety z kodem. Potem było zbliżanie i oddalanie produktu od czytnika żeby znaleźć tę idealną odległość. W przypadku etykiety RFID wystarczy, że zbliżymy produkt to sprawdzarki, a informacja o produkcie natychmiast pojawi się na wyświetlaczu.

Funkcja antykradzieżowa

Etykiety te mogą również pełnić rolę zabezpieczeń antykradzieżowych, pozwalając na wyjście ze sklepu dopiero po opłaceniu płatności. Dzięki temu unikamy konieczności stosowania oddzielnych etykiet informacyjnych oraz etykiet antykradzieżowych oszczędzając czas i pieniądze.

Etykiety dwuzakresowe

Nieśmiało wkraczają na rynek detaliczny również etykiety działające równocześnie w dwóch częstotliwościach. Przede wszystkim w powszechnie używanej w omawianych zastosowaniach technologii UHF ale również w technologii NFC. O ile ta pierwsza wymaga dedykowanych urządzeń do zapisu i odczytu, to ta druga dostępna jest do odczytu przez klienta przy użyciu smartfona. Musi być on jednak wyposażony w coraz częściej będący standardowym wyposażeniem czytnik NFC.

Pozwala to klientowi na skorzystanie z dodatkowych możliwości oferowanych przez niektórych producentów. To: weryfikacja autentyczności produktu, udziału w programach lojalnościowych, szybki dostęp do specyfikacji, czy dokumentacji produktu itp. Tu już tylko ograniczeniem jest wyobraźnia producenta.

Inteligentne przymierzalnie

Informacje o dostępności innych rozmiarów, czy kolorów przymierzanych właśnie ubrań, a może sugestie dodatków lub produktów uzupełniających? Prośba do obsługi o przyniesienie innego rozmiaru, bez konieczności opuszczania przymierzalni, to kolejne z opcji możliwych do wdrożenia przy wykorzystaniu technologii RFID.

Podsumowanie

Szybka finalizacja zakupu, łatwa lokalizacja „zagubionych” produktów, szybko uzupełnione półki, a co z tym związane dostępność produktu to tylko wybrane z omawianych wcześniej korzyści dla klienta sklepu.

Nikogo nie trzeba przekonywać, że zadowolony klient oznacza również zyski dla przedsiębiorcy. Szybko i wzorcowo obsłużony klient nie tylko dokona zakupu. Z pewnością wróci po kolejne zakupy i będzie również rekomendował zakupy w wybranym punkcie.

Z pozoru mogłoby się wydawać, że wprowadzenie automatyzacji mogłoby skutkować redukcją zatrudnienia. W praktyce zwykle oznacza to zwiększenie komfortu pracy pracowników. Może to być przesunięcie ich do bardziej ambitnych zadań, czy wyposażenie ich w lepsze narzędzia pracy.

Wydaje się, że wspomniane powyżej zastosowania to jedynie podstawowe funkcjonalności. Z ich zalet już dziś możemy korzystać w coraz większej liczbie sklepów. Technologia RFID ma duży potencjał. Ograniczenia to tylko wyobraźnia użytkowników. Tak więc zapewne już wkrótce będziemy świadkami kolejnych usprawnień i udogodnień zarówno dla firm jak i ich klientów.

Zdjęcia: www.zebra.com

Jeśli jesteś zainteresowany wdrożeniem RFID w swoim przedsiębiorstwie – skontaktuj się z nami.

Zapytanie

Podobne artykuły

Back to top