Produkty

Zastosowanie

obszar-manufakturingobszar-shippingobszar-warehouse

Autonomiczny wózek widłowy IntraBot Fork

Autonomiczny wózek widłowy IntraBot Fork przeznaczony jest do transportu palet, pojemników logistycznych i koszy na kółkach. Robot mobilny AGV/AMR porusza się samodzielnie po wyznaczonych torach jazdy w hali magazynowej lub produkcyjnej, od miejsca załadunku do miejsca rozładunku. Samodzielnie podnosi z posadzki palety i transportuje je w wyznaczone miejsce. Wózek widłowy (...)

Czytaj więcej Skontaktuj się z nami

Zastosowanie

obszar-warehouseobszar-manufakturingobszar-shipping

Autonomiczny wózek transportowy IntraBot Lift

IntraBot Lift, to samojezdny wózek transportowy AGV/AMR, wyposażony w belki unoszące palety o standardowych wymiarach EUR1 lub EUR3. Robot mobilny IntraBot Lift samodzielnie pobiera palety ze specjalnych doków i przewozi do miejsca odbioru załadunku. Jego konstrukcja gwarantuje podnoszenie i transport palet z załadunkiem z wyjątkową precyzją i powtarzalnością. Robot mobilny (...)

Czytaj więcej Skontaktuj się z nami

Zastosowanie

obszar-manufakturingobszar-warehouseobszar-shipping

Samojezdny wózek transportowy IntraBot Picker

IntraBot Picker to autonomiczny robot klasy ACR zaprojektowany do transportu standardowych pojemników magazynowych KLT pomiędzy regałami i stanowiskami kompletacyjnymi. IntraBot Picker samodzielnie pobiera 7 pojemników KLT z regału lub przenośnika i umieszcza jeden po drugim na swoich półkach, a następnie transportuje je w miejsce kompletacji. Dzięki zaawansowanej technologii nawigacji hybrydowej (...)

Czytaj więcej Skontaktuj się z nami

Zastosowanie

obszar-manufakturingobszar-warehouse

Urządzenia współpracujące z robotami AGV i AMR

Uzupełnieniem intralogistycznego systemu opartego o roboty mobilne AGV i AMR jest blisko współpracująca infrastruktura uzupełniająca. Dzięki nim adaptacja systemu pod istniejącą infrastrukturę zakładu jest o wiele łatwiejsza i wydajniejsza. Podczas wdrożenia systemu robotów mobilnych, już na etapie projektowania systemu uwzględniamy i następnie dostarczamy kompletny system, w którego skład wchodzi dodatkowa (...)

Czytaj więcej Skontaktuj się z nami

Zastosowanie

obszar-manufakturingobszar-shippingobszar-warehouse

Systemy intralogistyczne i magazynowe SALMA

System Automatycznej Logistyki, Magazynowania i Awizacji, to rozwiązanie automatyzujące transport i obsługę regałów magazynowych, w których przechowywane są plastikowe pojemniki magazynowe z  wyrobami gotowymi. System do automatyzacji procesów logistycznych i magazynowych wykorzystuje roboty mobilne AGV, AMR i ACR oraz ramię robotyczne do depaletyzacji. SALMA organizuje zarówno zatowarowanie magazynu wyrobami gotowymi, (...)

Czytaj więcej Skontaktuj się z nami

Zastosowanie

obszar-manufakturingobszar-warehouseobszar-shipping

Analiza przedwdrożeniowa systemu intralogistycznego

Analiza przedwdrożeniowa jest usługą skierowaną do klientów, którzy, zamierzają wdrożyć systemy intralogistyczne oparte na autonomicznych robotach mobilnych AMR lub AGV. Celem analizy jest ocena procesów i infrastruktury logistycznej klienta, a następnie zaproponowanie koncepcji realizacji transportu ładunków za pomocą pojazdów AMR lub AGV. Analiza przedwdrożeniowa pomaga w podjęciu decyzji o wdrożeniu, (...)

Czytaj więcej Skontaktuj się z nami

Roboty mobilne — czym są systemy AGV/AMR?

Automatyzacja transportu wewnętrznego w magazynach, czy halach fabrycznych staje się coraz powszechniejsza, a jej systemy cały czas się rozwijają. Systemy AGV/AMR oparte na flocie robotów mobilnych i współpracujących z nimi urządzeń stają się swoistymi symbolami czwartej rewolucji przemysłowej, mającej na celu uprawnienie wewnętrznych procesów logistycznych.

Pierwszy robot transportowy AGV (Automated Guided Vehicle),  wprowadzono do użytku już w połowie XX wieku. Pomysłodawcą i pionierem w tej dziedzinie był Arthur Mac Barrett, który nazywał go pojazdem bez kierowcy. To on w roku 1953 zamienił zwykły ciągnik holowniczy, wykorzystywany w magazynie sklepu spożywczego, na innowacyjny pojazd sterowany sygnałem z… przewodu umieszczonego na suficie. Później powstały kolejne tego typu urządzenia, tym razem sterowane przewodami zainstalowanymi w podłodze. Takie są początki wózków samojezdnych AGV.

Obecnie na bazie tej technologii powstają inne systemy automatycznego transportu różniące się sposobem podejmowania ładunku, przewożenia, a także nawigacji. Samojezdne roboty mobilne AMR (Autonomous Mobile Robots) są tego najlepszym przykładem. Często nazywa się je inteligentnymi, gdyż nie wymagają fizycznie wyznaczonej ścieżki transportowej i poruszają się po dowolnej trasie. Te autonomiczne roboty mobilne korzystają z nawigacji naturalnej. Wyposażone w skanery 2D i kamery 3D tworzą mapę terenu z naturalnie występującymi przeszkodami, takimi jak ściany, czy inne maszyny. Dzięki temu robot transportowy sam identyfikuje przeszkody i je omija. Mając wyznaczony punkt, do którego ma dotrzeć, sam sobie wyznacza optymalną trasę. Jest do tego wyposażony w cały system bezpieczeństwa, dzięki czemu pracuje elastycznie i bezkolizyjnie. Mimo że ludziom na pierwszy rzut oka roboty mobilne wydają się nieprzewidywalne, dobrze z nimi współpracują, jasno informując ich za pomocą komunikatów świetlnych i dźwiękowych o wykonywanych manewrach. Ze względu na elastyczność pracy i szybkość wdrożenia są doskonałymi rozwiązaniami w automatyzacji firmy.

Wózki AMR a wózki AGV

Wózki AGV to pojazdy sterowane automatycznie, które od kilku dziesięcioleci są ważnym elementem codziennego funkcjonowania wielu przedsiębiorstw. AMR to w pełni autonomiczne roboty mobilne. Różnica między nimi polega na tym, że wózek samojezdny AGV porusza się po wcześniej wyznaczonej trasie (wykrywa ją dzięki układom laserowym lub przewodowym), z kolei robot autonomiczny AMR porusza się trasą według bieżących wytycznych otrzymywanych z otoczenia. Wykorzystywana jest do tego sztuczna inteligencja.

Gdy robot transportowy typu AGV napotka na wyznaczonej wcześniej trasie jakąś przeszkodę, zatrzymuje się i czeka na jej usunięcie. Z kolei robot autonomiczny AMR na bieżąco modyfikują trasę według potrzeb. Oba typy wózków zawsze poruszają się po określonym, zamkniętym obszarze. Zasadniczo w sytuacji, gdy robot transportowy ma się poruszać po stałej trasie i przewóz jest powtarzalny, najlepszym rozwiązaniem będzie samojezdny wózek AGV. Z kolei tam, gdzie potrzebna jest większa elastyczność i zwinność, lepiej sprawdzi się robot autonomiczny AMR.

Według danych, w 2021 r. liczba wózków AGV na świecie wynosiła 165 tys. Wskaźnik ten tak dynamicznie rośnie, że według szacunków w 2025 r. będzie ich 273 tys. Jeszcze szybszy rozwój czeka prawdopodobnie urządzenia AMR – w 2027 r. mają one stanowić 80% transportowych robotów mobilnych w przemyśle! (źródło). Trzeba podkreślić, że roboty mobilne AMR można znaleźć już nie tylko w dużych zakładach, ale coraz częściej pojawiają się również w  średnich i małych firmach. 

Autonomiczne roboty mobilne AMR – zastosowanie

Roboty mobilne mają niezwykle szerokie spektrum zastosowań. Można je wykorzystać w wielu dziedzinach przemysłu i logistyki. Roboty transportowe przydatne okazują się wszędzie tam, gdzie wymagane jest usprawnianie transportu wewnątrzzakładowy i automatyzacja magazynów.

Robot transportowy zastosowany w halach produkcyjnych dostarcza komponenty do produkcji, odbiera gotowe wyroby i odpady, dowozi je do wybranych stref. Robot autonomiczny sprawdza się również w pracach magazynowych, transportując towary po hali magazynowej lub sortując i odkładając na półki magazynowe.

Roboty mobilne o różnorodnych funkcjach wykorzystywane są w centrach dystrybucyjnych i magazynach, zarówno do przewożenia towarów jak i do składowania i układania na regałach magazynowych. Pomagają w rozładunku i kompletowaniu zamówień. Przemysł i logistyka nie są to jedyne dziedziny, gdzie sprawdzą się roboty mobilne AMR. Doskonale poradzą sobie bowiem także na lotniskach do transportu bagażu, a także w szpitalach, dużych restauracjach do rozwożenia posiłków, czy zabierania odpadów. Są na tyle uniwersalne, że mogą okazać się pomocne w wielu innych przedsięwzięciach.

Roboty mobilne AGV/AMR od projektu po wdrożenie

Sprawnie działający system intralogistyczny to nie tylko roboty mobilne, ale dobrze zaprojektowana, w oparciu o istniejącą infrastrukturę zakładu, automatyzacja transportu wewnętrznego i automatyzacja magazynów. Infrastruktura uzupełniająca to urządzenia współpracujące z robotami takie jak: automatyczne windy palet, rolotoki, doki napędowe do załadunku i rozładunku palet i inne. Aby wewnątrzzakładowy transport przebiegał efektywnie, a przestrzeń była dobrze wykorzystana, ważny jest dobry projekt całego systemu i jego adaptacja pod istniejące warunki z uwzględnieniem bezpieczeństwa. W projekcie można wykorzystać roboty mobilne AGV/AMR różnych typów.

Ważnym elementem projektu systemu jest dokładne rozeznanie i identyfikacja kluczowych potrzeb klienta. Odbywa się to na drodze analizy przedwdrożeniowej.

Podstawowe typy robotów mobilnych

Roboty mobilne często różnią się pomiędzy sobą budową mechaniczną, która jest zależna od sposobu pobierania, odkładania i transportowania ładunków. Wśród nich wyróżnić można:

  • Roboty mobilne przewożące ładunek na sobie – robot transportowy typu żółw pobiera i odkłada ładunki z odpowiednich doków lub przenośników lub podjeżdża pod kosz transportowy i przewozi go w odpowiednie miejsce.
  • Roboty mobilne paletowe – robot autonomiczny przystosowany do przewożenia ładunku na paletach, najczęściej zastępuje ręczne wózki paletowe.
  • Autonomiczne wózki widłowe – robot autonomiczny z przeciwwagą podnoszący z posadzki palety z ładunkiem. Autonomiczny wózek widłowy samodzielnie bez operatora przewozi i odkłada palety w wyznaczone miejsca.
  • Roboty mobilne holujące – robot transportowy przystosowany do ciągnięcia kilku wagoników i koszy na kołach.
  • Roboty mobilne podczepiające się– robot mobilny, który zaczepia się do kosza na kołach i ciągnie go w wybrane miejsce.
  • Roboty mobilnej sortująco magazynowe – robot autonomiczny przystosowany do pobierania i odkładania jednostek logistycznych na regały magazynowe lub przenośniki.

Odpowiedzią na podstawowe typy wózków transportowych i magazynowych AGV i AMR są roboty mobilne marki IntraBot. To seria inteligentnych robotów transportowych przeznaczona do realizacji powyższych funkcji.

  • IntraBot Flat
  • IntraBot Lift
  • IntraBot Fork
  • IntraBot Pull
  • IntraBot Cart
  • IntraBot Picker

W zależności od potrzeb zakładu dobiera się odpowiednie typy robotów oraz urządzenia współpracujące z nimi. Przed zaprojektowaniem całego systemu konieczna jest analiza przedwdrożeniowa.

Systemy intralogistyczne AGV/AMR – najważniejsze atuty rozwiązania

Wykorzystanie wózków samojezdnych AGV to wiele korzyści i funkcjonalnych rozwiązań. Automatyzacja magazynów i transportu wewnętrznego przynosi przedsiębiorstwom wiele korzyści, zwiększa wydajność procesów i obniża koszty operacyjne. Zapewnia bezpieczeństwo przewożonych materiałów i pracowników, zmniejsza ilość przestojów produkcyjnych. Automatyzacja magazynów wykorzystująca roboty mobilne do autonomicznego transportu i sortowania towarów znacząco wpływa na jakość  funkcjonowania przedsiębiorstwa.

Roboty mobilne – jak wygląda analiza przedwdrożeniowa?

W celu rozpoznania konkretnych potrzeb klienta przeprowadzana jest analiza przedwdrożeniowa, aby móc zaprojektować mu optymalny system automatyzacji transportu wewnętrznego, którego częścią są roboty mobilne.

Głównym celem analizy przedwdrożeniowej jest ocena procesów i infrastruktury logistycznej klienta. Kolejnym krokiem jest zaproponowanie koncepcji realizacji transportu ładunków za pomocą pojazdów AMR lub AGV. Analiza przedwdrożeniowa pomaga w podjęciu decyzji o wdrożeniu, przedstawia poziom wymaganych inwestycji, a także korzyści dla klienta po wprowadzeniu zrobotyzowanego systemu intralogistycznego.

Roboty autonomiczne – jak wygląda wdrożenie systemu?

Na początku instalowana jest niezbędna infrastruktura systemu taka jak: ładowarki, serwery, doki, oznakowania. Po takim przygotowaniu na hali pojawiają się pierwsze autonomiczne roboty mobilne. Następuje ich uruchomienie, po czym zeskanowana zostaje trasa przejazdu w celu stworzenia mapy obszaru z punktami logistycznymi.

Jednocześnie uruchamia się system IntraFleet wraz z integracją z funkcjonującymi już systemami IT do zarządzania produkcją, czy magazynem lub maszynami zautomatyzowanymi. Następnie integruje się roboty autonomiczne z systemem nadrzędnym oraz przeprowadza testy wstępne. Testowany jest każdy punkt logistyczny, a także każdy robot transportowy. W dalszej kolejności testowany jest system pod kątem wydajnościowym i przeprowadza się końcowy audyt bezpieczeństwa. Po nieprzerwanej dwutygodniowej pracy podpisuje się protokół SAT (Site Acceptance Testing).

Wózki autonomiczne AGV i AMR – jaki ciężar mogą przewozić?

Wózki autonomiczne AMR i AGV, w zależności od modelu, mogą przewozić ładunki na paletach o masie od 500kg do 2000 kg. Do przewożenia cięższych ładunków, o masie 2500kg, wykorzystuje się roboty typu Pull lub Cart. Taki robot transportowy podczepia się pod kosze logistyczne na kółkach i ciągnie je jak wagoniki.

Wózek AGV – cena

Automatyzacja magazynów czy koszt wdrożenia systemu intralogistycznego na produkcji zależą od wielu czynników. Zasadniczo cena samego wózka AGV lub AMR zaczyna się od kilku tysięcy euro. Jednak sam robot autonomiczny nie rozwiązuje problemu automatyzacji procesów intralogistyki.  Na system intralogistyczny składa się infrastruktura pomocnicza jak doki, serwery, wózki AGV lub AMR, stacje ładujące i system zarządzający. Dobrze zaprojektowany system transportu wewnętrznego, skrojony na miarę potrzeb, przekłada się na duże oszczędności. Ale cena takiej inwestycji jest nie zawsze jest zależna od ceny pojedynczego wózka.

Autonomiczne roboty mobilne a bezpieczeństwo

Istotnym i niezwykle ważnym czynnikiem zakłócającym środowiska robotyczne może być człowiek. W związku z tym, że na halach pracują ludzie, a roboty mobilne mają im w tej pracy pomagać, Etisoft Smart Solution bardzo wysoko stawia problem bezpieczeństwa ludzi wśród robotyki mobilnej. To właśnie z tego względu, zanim na halę wjedzie robot autonomiczny, przeprowadza się najpierw dwuetapową analizę przedwdrożeniową. Analiza przedwdrożeniowa systemu intralogistycznego połączoną jest z symulacjami różnych zdarzeń i ryzyka, a w kolejnym kroku następuje dokładne testowanie systemu.

Wszystkie roboty magazynowe wyposażone są w podzespoły o najwyższej jakości i niezawodności renomowanych marek, co bezpośrednio przekłada się na bezpieczny transport. Nadrzędny system IntraFleet zapewnia automatyczną wymianę danych w czasie rzeczywistym z systemami klienta i gwarantuje bezpieczeństwo funkcjonowania wszystkich procesów. Niezależnie od tego oferowane tu autonomiczne roboty mobilne spełniają wymagane normy bezpieczeństwa, spośród których najważniejszą jest norma PN-EN 3691-4, a firma Etisoft to istniejące od 25 lat dojrzałe technologicznie przedsiębiorstwo z dużym doświadczeniem, któremu można zaufać.

Roboty transportowe – co jeszcze warto wiedzieć?

Robot autonomiczny może być wykorzystywany do transportu wewnątrzzakładowego i magazynowego w wielu branżach. Zwykle jeździ w halach produkcyjnych i magazynowych, a nie na otwartej przestrzeni na zewnątrz. Robot transportowy może pracować 24 godziny na dobę, przez 7 dni w tygodniu z przerwami na ładowanie akumulatora, również w nocy w ciemnej hali bez oświetlenia. W ekstremalnych warunkach jak bardzo niska lub wysoka temperatura, duże zapylenie, czy zawilgocenie wymagane jest zastosowanie innego osprzętu energoelektrycznego, w który wyposażone są roboty mobilne AGV/AMR.

Kolejną istotną kwestią jest możliwość wprowadzania zmian w funkcjonującym już systemie AGV/AMR ze względu na rozbudowę firmy, czy zmiany w działalności. Wiele ważnych kwestii rozwojowych uwzględniane jest już na etapie projektowania systemu. Konieczne zmiany w systemie lub w trasach przejazdu można wprowadzić bardzo szybko, nawet w ciągu jednego dnia. Roboty autonomiczne będą potrzebowały w takim przypadku ponownego zmapowania terenu. Z racji zachowania szeroko pojętego bezpieczeństwa Etisoft bierze na siebie odpowiedzialność wprowadzania zmian i poprawnego działania transportu autonomicznego.

Współpraca z zaufanym i doświadczonym partnerem, który pomoże w wyborze, zaplanowaniu, wdrożeniu i ewentualnej naprawie systemów AGV/ AMR jest kluczową kwestią, by zastosowanie tych technologii mogło faktycznie przynieść przedsiębiorstwu wymierne, szybkie efekty. Indywidualne podejście i dobór spersonalizowanych rozwiązań są tym, co od lat oferuje swoim partnerom Etisoft.

Back to top