5 kluczowych funkcjonalności oprogramowania w systemie intralogistycznym
W przypadku zarządzania wieloma robotami w procesie o różnym stopniu skomplikowania, natrafiamy na wiele wyzwań, które są dla robotów nie lada gratką. W jaki sposób mamy definiować całe misje, złożone z wielu powiązanych ze sobą kroków? Co w przypadku, gdy różne misje dotyczą różnych grup robotów oraz jak zarządzać ruchem tak, by był on możliwie optymalny ze względu na czas, energię, którą trzeba wydać by wykonać misję, czy ze względu na ryzyko zakorkowania? Floty robotów rządzą się swoimi prawami, podobnie jak na drodze, bez zdefiniowanych zasad poruszania się, sygnalizacji świetlnej, rond czy ograniczeń prędkości, duże grupy robotów nie byłyby w stanie poruszać się w sposób wydajny i bezpieczny. System nadrzędny daje rozwiązanie dla tych wyzwań.
Oprogramowanie zarządzające pojazdami podobnie jak same oprogramowanie robotami jest bardzo zróżnicowane. Wynika to zarówno z potrzeby zapewnienia wysokiej elastyczności, skalowalności rozwiązania jak i z przyjętego przez producenta podejścia. Możemy przecież mówić o sytuacjach, w których roboty są sterowane centralnym „mózgiem”, ale możemy również rozważyć przypadek o całkowicie rozproszonej odpowiedzialności, w której to roboty, niczym rój, same będą się organizować. Każde podejście ma plusy, ale również wyzwania, z którymi musi się mierzyć.
Niezależnie od wybranego rodzaju filozofii dostarczania wartości, nadal pozostaje wiele dziedzin, które będą wpływać na system. Każdy klient jest nieco inny, ale problemy, pozostają w podobnym spektrum.
Nowoczesne architektury oprogramowania pozwalają na rozbicie całej olbrzymiej dziedziny zarządzania logistyką wewnątrzzakładową na mniejsze, lepiej zrozumiałe procesy. W Etisoft Smart Solutions podążyliśmy tą drogą. Systemy które wyszły spod ręki naszych pracowników zostały podzielone na kilka głównych podsystemów (które w rzeczywistości również są rozdzielone na mniejsze fragmenty):
1. System zarządzania robotami
Pierwszym jest system IntraFleet. Jest to menedżer robotów, zarządza ich logiką biznesową, kumuluje akcje robota w misje spełniające wymogi klienta. Ponadto zarządza i monitoruje ruch robotów oraz kolejkuje zlecenia, organizuje roboty w grupy funkcjonalne – floty. To nie wszystko co oferuje, jednak należy założyć, że są to jego najważniejsze zadania. Będziemy go wykorzystywać niemal w każdym systemie, wiele jego zalet wspomaga prace nawet gdy proces wymaga jednego robota.
2. Metody generowania misji
Zlecenia, czyli informacja o potrzebie użycia robota, muszą zostać w odpowiedni sposób wygenerowane. Tutaj pojawiają się cztery możliwości, każda odpowiednia dla innego scenariusza.
W najprostszych systemach zarządzania robotami, gdzie proces wymaga tylko wywołania a same roboty nie wchodzą w interakcje z pracownikami, wystarczy dedykowany moduł IntraFleetu pozwalający na wygenerowanie odpowiedniego panelu operatora jako strony internetowej.
W trudniejszych przypadkach możliwym jest podłączenie dedykowanych paneli operatora które mogą mieć większą liczbę funkcji, szczególnie wtedy, gdy operator musi potwierdzić, że robot może odjechać dalej.
A co w przypadku, gdy wiele sygnałów ma wpływ na wygenerowanie jednej misji, gdy należy zbadać odpowiednie zależności lub zapewnić odpowiednią kolejność? To rozwiązywane jest modułem, który nie zajmuje się samym transportem, ale przygotowaniem odpowiednich planów na misje. Menedżer zleceń o którym tu wspominamy, będzie niezbędnym elementem systemów o wysokiej złożoności.
3. Integracja z istniejącymi systemami zarządzania robotami
Większość z zakładów, w których mają się pojawić roboty, już w pewien sposób jest zautomatyzowana. W trakcie dotychczasowych prac rozwojowych, podjęto decyzję o automatyzacji procesów zakupowych, magazynowych i wielu innych, które do tej pory wymagały olbrzymiej ilości dokumentów albo nakładu pracy. Czy systemy klasy ERP, MES lub WMS mogą zostać zintegrowane z nowym systemem? Czy urządzenia automatyki, maszyny i manipulatory mogą również komunikować się z nowym nabytkiem fabryki?
Oczywistym absurdem, byłoby wymaganie, by wymienić te systemy, istnieje więc możliwość integracji. Doświadczenie pokazuje, że za każdym razem wygląda to nieco inaczej, więc mimo szczerych chęci ta możliwość musi być dostosowywana dla konkretnego klienta. Trzeba mieć jednak na uwadze, że może to nieznacznie wydłużyć czas potencjalnego wdrożenia.
Integrację, niezależnie czy to zewnętrzne system zarządzania robotami ma informować o stanie, wywoływać misje lub wpływać na ich przebieg, czy też otrzymywać raporty i informacje o przemieszczonych ładunkach, wykonuje się za pomocą specjalnie przygotowanych adapterów. Można o nich myśleć jako o tłumaczach, którzy rozumiejąc wiele języków, przekładają znaczenie słów dwóch rozmawiających osób. Dlaczego więc same systemy ESS nie będą rozmawiać w wielu językach? Uzasadnienie jest proste, istnieje wiele protokołów, wiele magistral, wiele specyficznych wymagań klienta, lepiej więc by te adaptery były osobnym elementem, który jest wykorzystywany tylko wtedy, kiedy jest niezbędny.
4. Wizualizacja procesów i raportowanie
Dobry system transportu, nie tylko zapewnia przewóz ładunku. Powinien pozwalać również na wnioskowanie, dostarczać dane pozwalające na szukanie dalszej optymalizacji procesu
Dotychczas opisane oprogramowanie jest rozszerzalne o moduły raportujące oraz rozwiązania pozwalające na prezentacje stanu takie jak dedykowane panele i tablice synoptyczne. Rozwiązanie to, modularne o wysokiej granulacji, pozwala na stosunkowo szybkie dostosowanie się do specyficznych wymagań konkretnego zakładu oraz dostarczenie precyzyjnie danych, które są potrzebne, bez zbędnego szumu informacyjnego.
5. Nietypowe wymagania, czy to wszystko co mamy do zaoferowania?
W przypadku, w którym żaden system zarządzania robotami, który oferujemy nie spełnia pewnych, nietypowych wymagań, istnieje możliwość rozszerzenia oferty, o dedykowane oprogramowanie. Oczywiście nie jest to proces prosty i w zależności od skomplikowania, czas dostarczenia takiego rozwiązania może nieco wydłużyć wdrożenie oraz zwiększyć jego koszt. Niemniej nasze standardowe oprogramowanie, jest przemyślane w taki sposób, by proces ten był możliwie szybki i nie wymagał zmian w naszych produktach.