
Jaka jest żywotność drukarki?
Podobnie, jak organizmy żywe, tak i urządzenia przemysłowe podlegają w swoim cyklu istnienia przemianom lub etapom życia. Istnienie każdego wytworzonego dowolnego produktu, w tym urządzenia technicznego, ma przebieg cykliczny. Od pierwszego etapu jakim jest etap projektowania przez wytworzenie, eksploatację aż po likwidację, z towarzyszącym mu procesem utylizacji.
Od projektu po wycofanie z użytkowania – jak efektywnie zarządzać cyklem życia drukarki?
Cykl życia urządzenia w kontekście drukarek do druku etykiet, obejmuje wszystkie wyżej wymienione etapy, przez które przechodzi dany sprzęt. Po pierwsze – zaprojektowanie i produkcja, następnie zakup i wdrożenie, okres aktywnej eksploatacji i konserwacji, aż po ostateczne wycofanie z użytku i utylizację.
Efektywne zarządzanie cyklem życia urządzenia Auto ID jest ważne, ponieważ pozwala na optymalizację kosztów oraz gwarantuje odpowiednią wydajności i bezpieczeństwo w trakcie eksploatacji. Podejmowanie świadomych decyzji dotyczących napraw i wymiany sprzętu we właściwym momencie jest kluczowe. Każdy etap cyklu życia wiąże się z innymi wyzwaniami, kosztami i działaniami, które należy uwzględnić podczas użytkowania konkretnego modelu drukarki.
Niewątpliwie odpowiednim momentem na zakup lub wymianę drukarki na nową może być zakończenie wsparcia oferowanego przez producenta. Jest ono poprzedzone wcześniejszym wycofaniem modelu ze sprzedaży.
Zazwyczaj producenci tacy jak Zebra czy Honeywell oferują pięcioletnie wsparcie dla modeli wycofanych ze sprzedaży. Po zakończeniu wsparcia części zamienne są dostępne, ale ich ceny zazwyczaj są wyższe. To powoduje, że naprawa takiego urządzenia jest ekonomicznie nieopłacalna.
Przykładowy cykl życia — scenariusz dla drukarki Zebra ZT410/ZT420
- Rok 0: Zakup, instalacja, konfiguracja w zakładzie.
Model ZT410 pojawił się w sprzedaży w 2014 r. Jest następcą popularnego modelu ZM400. W porównaniu ze starszymi modelami drukarek firmy Zebra ulepszono szybkość i jakość druku, a także dodano możliwość łączności np. bluetooth.
- Lata 0-1: eksploatacja jest intensywna. Drukarka poddawana jest regularnemu czyszczeniu, drobnym wymianom (np. rolki i głowicy drukującej dla dużych przebiegów).
- Lata 2-3: zużycie głowicy zaczyna dawać się we znaki. Możliwe są degradacje jakości. Wsparcie producenta nadal jest w pełni dostępne. Konieczne jest wykonanie przeglądu takiego urządzenia i wymiana zużytych części.
- Rok 5-6: producent ogłasza EOL lub „koniec sprzedaży” modelu ZT410/ZT420. Klienci dostają informację o migracji do ZT411/ZT421. W przypadku tego modelu nastąpiło to 1 października 2020 roku, po sześciu latach produkcji.
- Rok 6 …..: wsparcie techniczne stopniowo wycofuje się, aż następuje całkowity koniec świadczenia tej usługi ze strony producenta. Niestety, data dla obu modeli Zebry to 1 września 2025 roku. Dostępność niektórych części po tej dacie będzie coraz bardziej utrudniona, a koszty części będą wzrastać. W przypadku awarii naprawa takiej drukarki może się okazać ekonomicznie nieopłacalna. Tu pojawić się może decyzja o utylizacji – warto przy tym pamiętać, że części elektroniczne i mechaniczne powinny być odzyskiwane lub utylizowane zgodnie z normami e-odpadów.


Poniżej tabela zawierająca daty zakończenia wsparcia oferowanych drukarek przez innego dużego producenta Auto ID, jakim jest Honeywell.

Dlaczego producenci wycofują z użytku oferowane urządzenia? Najważniejszy powód – konkurencja
Jakie czynniki powodują podjęcie przez producentów decyzji o wygaszeniu danego modelu urządzenia i wprowadzenie do sprzedaży jego następcy?
Po pierwsze będzie to innowacyjność. Szybkie zmiany technologiczne i wprowadzanie innowacji skracają cykle życia. Mamy jednak wyjątki od tej reguły. Jest to model 220XI4, który dalej jest w ofercie Zebry. I na obecnie nie mamy informacji o jego następcy.
Strategie marketingowe mogą wpływać na długość cyklu życia produktu. To promocje, dostosowanie cen, czy wprowadzanie nowych wersji produktu. Preferencje konsumentów ciągle ewoluują, a zmieniające się gusta i potrzeby konsumentów mają duży wpływ na to, jak długo dany produkt pozostaje w sprzedaży na rynku.
Ale chyba najważniejszym z czynników będzie konkurencja, która jest bardzo silna. I wymusza szybkie podążanie za rynkiem.
Etisoft jako duży dystrybutor urządzeń Auto ID oferuje szereg rozwiązań w tym zakresie. Mamy w ofercie urządzenia wszystkich większych światowych producentów oraz opiekę posprzedażową jaką są usługi serwisowe i helpdesk.