Drukarka etykiet – kiedy ją wymienić?

2 wrz 2021 - Marek Gaweł

Drukarka etykiet – odpowiedz na cztery pytania, zanim zdecydujesz się na zakup nowej

Drukarka etykiet to urządzenie, bez którego pracy nie wyobraża sobie większość przedsiębiorstw. Nazywana jest również drukarką kodów kreskowych.  Na jej uniwersalność i powszechność wpływa szereg istotnych funkcji tj. druk w trybie termicznym dla etykiet o ograniczonej trwałości oraz druk termotransferowy dla trwałych etykiet specjalistycznych. Dzięki temu urządzenie znajduje zastosowanie w takich branżach jak produkcja, logistyka, handel, usługi, ochrona zdrowia czy administracja. Bardzo ważne jest, aby przy doborze drukarki etykiet uwzględniać potrzeby użytkownika końcowego. Dostępne na rynku urządzenia nie są wszechstronne i zasada: wyższa cena – lepsza jakość – nie zawsze jest zasadna.

Ważne pytania dotyczące rozmiaru etykiet, typu, ilości i kompatybilności urządzenia

Jaki minimalny i maksymalny rozmiar etykiety będzie drukowany?
Najpopularniejszym na rynku formatem drukarki jest ta o szerokości głowicy drukującej 4’’, co umożliwia wydruk w maksymalnej szerokości w granicach 110 mm. Spotkane są również urządzenia o szerokości 2’’ oraz 6’’ i 8’’.

Jaki typ etykiety będzie stosowany?
W zależności od potrzeby użytkownika wykorzystywane mogą być etykiety ogólnego stosowania, etykiety techniczne, bądź specjalistyczne. Jest to ważne pytanie, ponieważ na podstawie odpowiedzi stwierdzamy, czy wystarczająca jest drukarka termiczna, czy lepiej zainwestować w urządzenie uniwersalne termotransferowe.

Ile etykiet dziennie będziemy drukować?
Najczęściej spotykany podział drukarek etykiet to urządzenia biurkowe, półprzemysłowe i przemysłowe. Podział ten orientacyjnie wyznacza granice wydajności urządzeń. Możemy przyjąć, że drukarki biurkowe wydrukują ok. 3 tys. etykiet ogólnego stosowania, Drukarki półprzemysłowe ok. 5 tys. etykiet a drukarki przemysłowe nawet powyżej 10 tys. etykiet. Wszystko zależy jednak od formatu etykiety oraz nośnika, na który nanoszony jest nadruk.

Jaka jest kompatybilność urządzenia z systemem użytkownika?
Zaawansowane systemy magazynowe, produkcyjne, zarządzania firmą umożliwiają wydruk etykiet i są kompatybilne z popularnymi na rynku urządzeniami. Warto jednak zagłębić się w szczegóły odnośnie do zgodności z językiem programowania drukarki.

Drukarka etykiet – jak zadbać o jej bezawaryjną pracę?

Podejmując decyzję o zakupie drukarki etykiet, należy pamiętać o zabezpieczeniach, które zapewniają jej bezawaryjną pracę. Jest to szczególnie ważne w branży produkcyjnej, gdzie użytkownik nie może pozwolić sobie na nieprzewidziane przestoje w druku. Niezawodna i ciągła praca drukarki etykiet możliwa jest tylko pod warunkiem stosowania regularnych przeglądów i konserwacji kluczowych podzespołów – głowicy drukującej i wałka pod głowicą. Czyszczenie tych elementów zgodnie z zaleceniami każdego z producentów powinno odbywać się każdorazowo przy wymianie nośnika – rolki etykiet oraz taśmy termotransferowej. Poprawne przeprowadzenie tych czynności z pewnością pozytywnie wpłynie na podzespoły i w konsekwencji na jakość wydruku.

Zdjęcie wydruku testowego z uszkodzonej głowicy
Zdjęcie wydruku testowego z uszkodzonej głowicy
Zdjęcie zużytego wałka pod głowicą
Zdjęcie zużytego wałka pod głowicą

Warto rozważyć opcję zakupu dodatkowej gwarancji w celu zabezpieczenia drukarki. Użytkownik ma możliwość wydłużenia okresu gwarancji urządzenia bądź zwiększenia zakresu ochrony podzespołów drukarki.

Standardowo przodujący producenci na rynku oferują następujące okresy gwarancyjne:

ProducentOkres gwarancji drukarkiOkres gwarancji głowicy drukującej
TSC24 miesiące12 miesięcy lub 25,4 km
Printronix24 miesiące12 miesięcy lub 25,4 km
Citizen24 miesiące6 miesięcy lub 50 km
Honeywell12 miesięcy12 miesięcy lub 25,4 km
Zebra24 miesiące12 miesięcy lub 25,4 km
Toshiba12 miesięcy6 miesięcy lub 100km (dotyczy wybranych modeli drukarek)

Drukarka etykiet — korzyści z regularnego serwisowania

Najwięksi na rynku dostawcy rozwiązań AutoID oferują usługi regularnych przeglądów drukarek etykiet oraz napraw serwisowych wykonywanych na miejscu u klienta. Użytkownik ma możliwość zabezpieczyć się urządzeniami zastępczymi, jeśli podpisze kontrakt serwisowy.

Regularnie serwisowane i prawidłowe użytkowanie urządzenia to możliwość wydruku nawet 1 tys. km nośnika. Należy jednak mieć na uwadze, że przy tak dużym przebiegu ryzyko trwałego uszkodzenia drukarki jest znaczne. Kiedy zatem podjąć decyzję o wymianie urządzenia na nowe?

Odpowiedź nie jest jednoznaczna. Producenci nie stworzyli narzędzia monitorującego poziom zużycia urządzenia. Natomiast w kilku przypadkach warto rozważyć taką możliwość:

  • Upłynął okres gwarancyjny na urządzenie.
    Koszt obsługi pogwarancyjnej urządzenia może okazać się wysoki. Dotyczy to szczególnie  małych, biurkowych drukarek, gdzie koszt wymiany głowicy drukującej i wałka pod głowicą może zbliżyć się do ceny całego nowego urządzenia.
  • Niekompatybilny hardware z aktualnym systemem informatycznym.
    Rozwój firm i ich systemów informatycznych są nieuniknione głównie ze względu na nowe funkcjonalności oprogramowania. W przypadku zmiany oprogramowania może dojść do sytuacji, w której urządzenia drukujące nie będą spełniały swojej pierwotnej funkcji.
  • Zmiana systemu aplikacji etykiet.
    Podstawowe urządzenia drukujące wyposażone są w listwę odrywającą. Oznacza to, że etykieta wysuwana jest razem z podkładem. Aplikacja etykiety wykonywana ręcznie wymusza od operatora wykonanie dodatkowych czynności, które znacząco wpływają na czas aplikacji. Nie wszystkie drukarki umożliwiają doposażenie urządzenia o dodatkowe akcesoria jak np. dyspenser etykiet czy automatyczna obcinarka.
  • Nowe funkcjonalności drukarki.
    Każdy nowy model drukarki prezentowany na rynku wyposażony jest w nowe funkcje usprawniające konfigurację urządzenia (komunikacja WiFi, Bluetooth), czy też obsługę dla operatora (kolorowy ekran dotykowy z wyświetlaniem istotnych komunikatów o statusie drukarki).

O to zapytaj eksperta przed zakupem drukarki etykiet

Każdorazowy zakup nowego urządzenia, czy to w ramach wymiany zużytych drukarek, czy jako nowa inwestycja – powinien z pewnością zostać dogłębnie przemyślany. Bazując jedynie na opisach karty katalogowej niedoświadczony użytkownik może popełnić błędy, które negatywnie wpłyną na proces, w którym pojawia się druk etykiet. Warto minimalizować ryzyko i sprawić, że inwestycja nie będzie generować nieprzewidzianych dodatkowych kosztów.

Zapytanie

Podobne artykuły

Back to top